Un Vallès i també dos vallesos
El
debat endegat sobre la possible creació de l’Àrea
Metropolitana del Vallès ha
propiciat alguna declaració apassionada en favor del si o del no i
pronunciaments sobre les identitats Occidental/Oriental del Vallès.
Anem
a pams, arreu del país i des de la societat civil, a grans
territoris com el Penedès, l’Empordà, el Pla de Lleida... se
susciten treballs amb voluntat de mirada conjunta i en gran. Bé,
també caldrien al Camp de Tarragona, però allà la baralla
tradicional entre Reus Tarragona encara no ha madurat prou. No fa
gaire temps, dins el mateix Vallès Occidental, diferències entre
Terrassa i Sabadell impedien també un treball aprofundit, però els
temps han millorat sensiblement.
En
primer lloc, la proposta només pretén dotar el Vallès d’un
instrument inspirat en allò que a Catalunya només existeix a
l’entorn de Barcelona, l’anomenada AMB (Àrea Metropolitana de
Barcelona), institució que arriba i trenca una part del Vallès
Occidental i gran part del Baix Llobregat. És una institució que és
molt per al seu espai, al preu que fora no s’és res en termes de
despesa i govern d’un espai intensament poblat. I, no obstant, el
Vallès, amb 1,3 milions d'habitants, demana algun grau
d’institucionalització i de reconeixement per a poder superar la
seva condició de perifèria deixada.
Avui
dia, les comarques densament poblades resulten molt dèbils en termes
de govern, fet que no succeeix país endins on són institucions molt
útils. Un fet de partida és que la representació política, a
semblança de les Diputacions, es fa a partir d’uns pocs regidors i
s’arriba a la situació que no tots els ajuntaments hi són
representats. Al mateix temps, les competències són molt limitades
(transport escolar...) més algunes que s’han ampliat amb
organismes satèl·lits (tractament de residus, turisme, ocupació,
etc.).
El
sentit pràctic ha portat a reforçar el Consell d’Alcaldes, per
damunt del propi Ple del consell comarcal, com a organisme més sòlid
per tal de facilitar la presència de tots els municipis. Tant és
així, que una llei en tràmit (la de governs locals) preveu canviar
la representació dels consells comarcals per un Ple de signe
semblant al Consell d’Alcaldes.
La
idea d’atorgar major relleu a l’àmbit del Vallès parteix de la
necessitat d’una certa dimensió per a gestionar competències com
transport, promoció econòmica, competències ambientals, etc. avui
legalment impossibles en una comarca i poder fer-ho amb un pes
específic que no sigui de permanent debilitat en relació a la Gran
Barcelona.
Per
a aquest objectiu, la via més simplista seria fusionar ambdós
consells comarcals (política i administrativament) i fer-ne un de
major. No és la millor via i no ens plantegem canviar el mapa
comarcal, ja que un organisme suma no sempre és més eficient que un
de més proper al territori, particularment per a exercir allò que
fins ara ja ha anat funcionant. Però, tanmateix, tampoc cal fer
escarafalls de compartir instruments. Per exemple, el Consorci de
l’Ocupació del Vallès Occidental hauria estat bé que s’hagués
compartit a escala del conjunt del Vallès.
Una
proposta equilibrada podria ser partir d’ambdós Consells Comarcals
i al mateix temps compartir en una nova entitat les noves
competències que només una llei metropolitana ens podria atorgar.
Serien: transport (busos intermunicipals), sanejament (depuradores),
actuacions urbanístiques amb sentit de conjunt (millora de
polígons,...), gestió del Parc Agroforestal del Vallès i un Pla de
formació professional (lligat a un gran espai productiu).
El
millor esquema és que el conjunt del Vallès es regís per un
Consell General format per la suma dels dos Consells Comarcals i que
aquests fossin nomenats directament pels ajuntaments, tant per a la
comarca respectiva, com per al conjunt del Vallès.
Si
així fos, cada ajuntament hi seria representat, superant-se la
situació actual; el Vallès Oriental comptaria amb més membres que
l’Occidental, tot i posseir la meitat de població, i els
ajuntaments majors no superarien en vots els petits, ni de lluny.
Així s’esdevindria un Vallès construït des de baix cap amunt,
des dels municipis i des d’ambdues comarques cap a la visió
conjunta. En temes moderns se’n diu subsidiarietat i respecte a la
base: no fer distant allò que es pot fer proper.
La
representació garantiria un equilibri que avui no s’assoleix i que
seria profundament respectuós amb la dinàmica municipal i
particularment amb els petits municipis. I el treball dins del
conjunt del Vallès podria respectar les dinàmiques entre Occidental
i Oriental, o les agrupacions que han anat sorgint (com la Riera de
Caldes, la C17, el Baix Montseny, els petits municipis, etc.).
En
síntesi, res no es perdria per un reconeixement d’allò que aplega
el conjunt del Vallès i que fins els anys 30, amb la divisió
comarcal de Pau Vila, formava la identitat de fons: un únic
territori amb tres capitals històriques. Avui mateix, ni el fet de
les capitals se sosté davant l’aparició de nous nuclis que fan
d’aquest corredor un àmbit plenament multipolar. El Vallès
conjunt, ni modifica el mapa comarcal, ni les capitals, ni el
sentiment dels àmbits propers, però ajudaria a tothom i exigiria
una cultura de major consens per a les actuacions.
Però,
allò que sí seria realment penós seria perdre la oportunitat
d’assolir un instrument de major escala per les pors de perdre el
llindar menor, quan el planejament precisament és fer-lo des de la
base municipal i comarcal actual. Seria lamentable condemnar-nos a
seguir sent una perifèria llastimosa de la Gran Barcelona. Culpem
sovint Barcelona de les nostres incapacitats, però ara tenim una
oportunitat a les mans. Com diu l’editorial de la Revista
Vallesos (estiu 2015): “de
Vallès n’hi ha un o, en tot cas, molts més de dos”.
manel
larrosa
maig
2015.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada