Per Manel Cunill i Llenas
(Publicat al Diari de Sabadell, dimarts 27 de setembre de 2016)
En aquest procés de construcció d'una nova comunitat sociopolítica des
del Llobregat fins a la Tordera serà rellevant el rol que assumeixin les
diverses opcions polítiques i socials vallesanes. I, lògicament, també
les forces parlamentàries que s'apleguen al Parc de la Ciutadella.
Bàsicament per evitar que la resistència al canvi sigui l'actitud que
mantingui l'establishment polític en aquest camí per recuperar la
identitat plena i la cooperació entre ciutats i viles del Vallès.
L'incipient
i larvat lideratge en pro d'una nova visió del Vallès i la
col·laboració entre territoris evidencia que no serà una opció
messiànica ni tampoc de les capitalitats administratives. Les
capitalitats del segle passat ja han esdevingut part de la història
contemporània i en l'actual context és més rellevant el que fas i no pas
quants ciutadans tens censats en el teu municipi. Les curses entre
ciutats per a veure qui té més població i escalar posicions en els
rànquings és arcaic i estèril. Per aquests motius la prevalença de la
política en relació amb l'acumulació de poder serà la clau d'aquest nou
Vallès.
La realitat sociopolítica del Vallès és notablement
diferent a la de l'àrea metropolitana de Barcelona. L'existència i el
pes del municipi de Barcelona esdevé del tot significatiu en el procés
de constitució de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) a diferència
del què pot passar al Vallès on no existeix una "Barcelona". L'actual
AMB és l'hereva de la Corporació Metropolitana de Barcelona (CMB), una
entitat supramunicipal creada l'any 1974 per administrar determinats
serveis dels 26 municipis integrants. Aquesta corporació es va
constituir amb una voluntat de poder polític i econòmic a semblança a
d'altres existents a Europa. Una iniciativa al servei de la ciutat real,
que anava més enllà dels límits administratius del municipi de
Barcelona. Els anys vuitanta a aquesta corporació metropolitana s'hi
afegia l'hegemonia del partit socialista que governava en la majoria
dels municipis membres. La confrontació del poder territorial entre la
CMB i la Generalitat de Catalunya es va saldar amb la dissolució de la
corporació l'any 1987. Avui l'AMB exerceix aquest rol de prestació de
serveis a 36 municipis situats en l'àrea d'influència de Barcelona
ciutat.
Durant dècades l'organització territorial s'ha basat en
les capitalitats comarcals com a element de lideratge de la contrada. Si
no ets capital no pintes res. La lluita de capitalitats al Vallès s'ha
resolt a partir de trossejar la comarca entre oriental i occidental o bé
creant cocapitalitats. D'aquí vénen moltes propostes per definir més
divisions de la comarca com poden ser, per exemple, la creació del baix
Vallès. Aquest camí no té futur i s'allunya del necessari procés de
confluència administrativa i política que tingui per objectiu aconseguir
millor benestar pel conjunt de la ciutadania.
A priori, es
podria imaginar que les ciutats-capitals com Terrassa, Sabadell o
Granollers podrien exercir aquest lideratge, però ara el Vallès és multi
capital no només administrativament sinó també en diverses disciplines
socials, educatives, polítiques, ambientals, culturals o econòmiques.
Per tant, la constitució de l'Àrea Metropolitana del Vallès serà a
partir d'un lideratge compartit i col·laboratiu molt d'acord amb els
temps que vivim. Per tant, requerirà destresa, serenitat, generositat i
especialment una visió i valors compartits. Sense visió es fa difícil
construir un Vallès més socioambiental i equitatiu. Fins i tot la manera
de com fer-ho serà un element més de la identitat d'aquesta àrea
metropolitana europea: El Vallès. @manelcunill
Sabadell, 25 de setembre de 2016
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada